Inainte de pozele de final, cateva cuvinte despre avion.Nu prezint date seci, ci doar cate ceva inedit, sa zicem: Viggen a fost conceput ca un avion de lupta multirol, supersonic, cu capabilitati de decolare – aterizare de pe piste scurte, capabil sa coopereze cu sistemul de aparare al Suediei.
In 1961, Suedia a lansat comanda pentru Aircraft System 37, care va deveni Viggen (Fulgerul).
Zborul inaugural a avut loc in 1967.
Au fost fabricate la inceput 7 prototipuri, fiecare cu un alt rol.
Primul avion a fost livrat Fortelor Aeriene Regale Suedeze in 1971, prima baza aeriana care a primit acest avion fiind F 7 Såtenäs, mai exact Escadrila Skaraborgs, situata langa Lidkoping, Regiunea Skaraborg. Macheta reprezinta avinul nr. 14 din cadrul acestei escadrille.
A fost, pana la aparitia Panavia Tornado, cel mai avansat avion militar din Europa si primul care a folosit arpilile dublu-delta sau canard.
Forta de lovire a Viggen-ului consta in 7 puncte de acrosare multirol: 3 sub fuselaj si cate doua sub fiecare plan. Pentru autoaparare erau folosite rachete Rb 24 (echivalentul suedez pentru AIM-9 Sidewinder, acrosate pe macheta sub planuri, spre exterior), pentru misiuni aer-sol rachete Rb 05 (arosate pe macheta sub fuselaj, spre exterior). Mai putea acrosa diverse arme, inclusiv nucleare si chimice, containere de contramasuri elecvtronice, rezervoare suplimentare, precum si un container in care era montat un tun de 30 de mm.
A fost retras incepand cu 1994, ultimele aparate fiind pastrate in stare de operativitate pana in 2005 cu destinatie de masuri de razboi electronic, fiind folosite pentru antrenamentul pilotilor de Grippen.
Au fost produse 329 de bucati.
Saab nu a gasit beneficiari la export pentru Viggen, existand intentia de a livra avioane in Europa, ca inlocuitor pentru F-104 si in India. Niciun demers nu a fost finalizat. Ironic, varianta pentru Europa se numea J 37E Eurofighter. Principalii competitori au fost Jaguar, F 16 ?i YF 17 (care va fi ”sursa” lui F18).