Elicopterul Sikorsky Sea King a zburat pentru prima oara in 1959 ?i intrat in serviciul Marinei Statelor Unite in iunie 1961 ca HSS-2. in 1962 indicativul elicopterului se unifica la H-3, urmand sa se foloseasca diferite prefixe pentru a indica utilitatea. Ini?ial elicopterul a fost folosit in lupta impotriva submarinelor dar treptat a devenit elicopter de salvare in larg, transport ?i comunica?ii.
Westland Sea King este versiunea britanica elicopterului Sikorsky SH-3 Sea King al Statelor Unite produs inca din 1969. Modificarile pentru Sea King britanic constau in folosirea motoarelor Rolls-Royce Gnome Bristol, a avionici britanice ?i echipamentului pentru lupta cu submarinele. imbunata?irile aduse ulterior nu au mai respectat licen?a ini?iala cea ce a dus la un numar mare de versiuni care sunt in serviciu in diferite scopuri.
Unele dintre cele mai reu?ite versiuni au fost cele de lupta impotriva navelor maritime la suprafa?a ?i de salvare in larg (SAR - Search And Rescue). in parallel elicopterul a fost adaptat ?i pentru transport de trupe, suport in lupta ?i bruiaj electronic (ECM - Electronic Counter-Measures). Elicopterele Westland Sea King au fost exportate in Australia, Belgia, Egipt, Germania, India, Norvegia, Pakistan ?i Qatar.
Din 1975 in serviciul Marineflieger (Marina Militara Germana) au fost folosite 23 de elicoptere Sea King inregimentate in Marinefliegergeschwader 5 (Regimentul 5 al Aviatiei Marine) ?i sta?ionate la la baza Kiel-Holtenau. Salvarile in largul marii au fost principala lor sarcina. Elicopterele au fost in permanen?a echipate pentru salvari ?i au a?teptat pregatite de interven?ie in bazele din Westerland, Borkum ?i Peers, ocazional ?i in insula Helgoland.
Spre sfar?itul anilor 80 elicopterele germane Sea King au primit un rol combatant prin echiparea cu radarele Sea Spray pentru bruiaj electronic ?i rachetele aer-apa Kormoran. Sea King au fost deasemenea folosite pentru transport pentru Bundesmarine, Luftwaffe ?i Bundeswehr pe timpul opera?iunilor de men?inere a pacii. Pentru prima oara au avut acest rol pe timpul Razboiului din Golf, impreuna cu avioanele Tornado ?i elicopterele Lynx constituind Krisenreaktionkrafte – For?a de reac?ie rapida.
Modelul reprezinta elicopterul Westland Sea King Mk. 41 al Marinefliegergeschwader 5 de la baza Kiel-Holtenau, realizat la scara 1:33.
Caracteristici
Diametru rotor principal -18,9m
Diametru rotor coada -3,15m
Lungime totala cu rotorul in mi?care - 22,15 m
Lungimea corpului -17,01 m
inal?ime totala - 4,85 m
La?ime - 2,16 m
Ampatament ?asiu - 3,96 m
Greutate maxima la decolare- 9525 kg
Greutatea maxima a incarcaturii suspendate - 2948 kg
Viteza maxima la nivelul marii - 208 km/h
Autonomie de zbor cu rezervoare de combustibil -1230 km
Rotorul principal este ac?ionat de 2 motoare cu turbine, Rolls-Royce Gnome H1400-1 cu o putere de 1222 kW
Echipaj 2 sau 4 persoane, depinde de misiune.
Traducere din revista.