Mig-ul 21 nu are nevoie de vreo prezentare speciala, in opinia mea, fiind la fel de cunoscut precum kalasnikov-ul. In pofida celor care il blameaza, altii cred ca va fi unul dintre putinele avioane ce vor fi in servicul activ pentru 100 de ani (
http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/russias-mig-21-the-fighter-jet-could-fly-100-years-21180)
Mikoian-Gurevici MiG-21 este un avion de vânatoare din generatia a treia, initial construit de c?tre OKB Mikoian si Gurevici din Uniunea Sovietica.
Primul avion cu aripa delta (numit Ye-4, scris si E-4) zboara în 14 iunie 1956, iar productia MiG-21 si intrarea în serviciu au loc în 1959. Peste 11400 de aparate MiG-21 au fost construite în fosta URSS precum si, sub licenta, în Cehoslovacia, India si China.
MiG-21 a fost folosit în Razboiul din Vietnam si a fost unul din cele mai avansate avioane ale acelui timp. Oricum, foarte multi dintre pilotii nord-vietnamezi experimentati preferau zborul cu MiG-17, din cauza încarcarii prea mari a aripii la Mig-21. Cu asemenea încarcare pe aripi, MiG-21 era mai putin agil si manevrabil decât MiG-17. Folosind aripa delta sovietica au realizat primul lor aparat capabil atât de interceptare cât si vânatoare aeriana. Fiind un avion usor, putea atinge Mach 2 utilizând o relativ usoara post-combustie si a fost comparabil cu Dassault Mirage III produs în Franta.
A fost de asemenea utilizat intensiv în conflictele din Orientul Mijlociu în anii 1960 si 1970, de fortele aeriene ale Egiptului, Siriei si Irakului împotriva Israelului. Avionul a fost cu mult depasit de F-15 Eagle (proiectat la 10 ani dupa MiG 21, pentru a contracara MiG-25-ul). Fortele Aeriene Indiene au utilizat la scara larga acest avion dupa folosirea lui cu rezultate bune în razboiul din 1971. În acest razboi se remarca prima lupta aeriana între supersonice, mai exact, între un MiG-21 si un F-104, MiG-ul doborând aparatul de productie americana.
De asemenea MiG 21 a fost folosit si în invazia sovietica asupra Afganistanului, dar este surclasat de mai noile MiG-23 (ultimele variante )si MiG-27.
Dimensiuni
Echipaj: 1-2
Lungime cu sonda pitot: 15,76 m
Lungime fara sonda pitot: 12,29 m
Înaltime: 4,13 m
Anvergura: 7,15 m
Suprafata aripa: 23 m²
Alungire aripa: 2,23
Ecartament: 2,79 m
Ampatament: 4,71 m
Masa
Gol: 5350 kg
Maxima la decolare: 9400 kg
Performante
Viteza maxima: 2,35 Mach = 2.876,4 km/h
Viteza maxima de urcare la nivelul marii: 7200 m/minut
Plafon practic de zbor: 18.200 m
Distanta la decolare: 800 m
Croatia si Romania au ramas printre putinele tari care folosesc Mig-21 MF, e adevarat ca modernizate. Daca romanii vor avea vesnic dilema daca Lancerizarea Mig-urilor a fost o idee buna, croatii se vor intreba daca probabil nu au facut o greseala si mai mare deoarece initial planuiau modernizarea la Aerostar Bacau insa au ales Ukrspetsexport. In final si-au dat seama ca avioanele modernizate in Ucraina erau mai slabe decat inainte (
[size=100%]https://www.rt.com/news/337010-ukraine-fake-jets-croatia/[/size][size=100%])