Tatra 813
Producator: Tatra
Perioada productiei: 1967-1982
Predecesor: Tatra T-141
Succesor: Tatra T-815
Clasa: Camion greu
Stilul caroseriei: COE (cabina peste motor)
Motor: V12 racit cu aer
Lungime: 8.800mm
Latime: 2.500mm
Inaltime: 2.780mm
Greutate: 14.000kg
Tatra T-813 a fost un camion produs in Cehoslovacia de compania Tatra. Productia de Tatra T-813 a inceput in 1967 si a fost inlocuita de Tatra T-815 (http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=ro&a=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FTatra_T815) in 1982. Modelele au fost disponibile cu tractiune 4x4, 6x6 ?i 8x8 pentru uz civil sau militar.
Primul prototip construit in 1960 utiliza ansambluri deja existente de la Tatra T-138 (http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=ro&a=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FTatra_T138) 4x4, un camion cu tractiune pe toate rotile in permanenta, ceea ce era o premiera pentru Tatra. Dupa testele initiale designeri au decis sa dezvolte si sa extinda conceptele pe un vehicul cu tractiune 8x8 pentru orice teren. Astfel a luat nastere sasiul de T-813.
Pentru acesta s-a folosit din nou sasiul tubular, care a ajuns sa fie un simbol pentru camioanele grele produse de Tatra. Principalul avantaj al acestui sasiu este faptul ca prin rigditatea sa el protejeaza corpul camionului atunci cand acesta transporta incarcaturi grele. Alt avantaj este faptul ca poate incapsula toate piesele trenului de rulare si este foarte usor de modificat, putanduse opta pentru variante 4x4 6x6 sau 8x8.
Ampatament:
T813 KOLOS - 1650+2200+1450 mm
6x6 - 1650+2700 mm
Sasiu 8x8 - 1650+3200+1450 mm
S1 8x8 - 1650+2800+1450 mm
NT, NTH 4x4 - 3700 mm Garda la sol; 380 mm (KOLOS, 6x6)
330 mm (sasiu 8x8 , S1 8x8)
300 mm (NT, NTH) Motorul T-930 V12 cu care este echipat camionul a fost creat prin adaugarea a 4 cilindri la vechiul motor V8 T-928 folosit la Tatra T-138. Versiunea militara a fost capabila sa functioneze cu amestecuri de motorina, petrol sau kerosen.
Modelele 4x4 aveau suspensie fata cu bare de torsiune ajustabile iar pe spate foloseau suspensie pneumatica, pe cand cele 6x6 si 8x8 foloseau si pe fata si pe spate suspensie cu arcuri din foi semi eliptice. Toate modelele dispuneau de tractiune pe toate rotile in permanenta, directie pe doua punti (la 6x6 si 8x8) si diferentiale blocabile.
Transmisia: cutia de viteze principala se afla in spatele cabinei si se conecta la ambreajul motorului printr-un cardan scurt (acest design facea posibila asa numita podea plata). Cutia de viteze principala era prinsa de o cutie de viteze auxiliara apoi intra intr-o cutie de transfer si abia apoi se lega de sasiul tubular. Exista de asemenea si optiunea de a adauga un winci actionat de motor.
Cabina este fabricata din otel si nu se poate rabata, accesul la motor se face prin ridicarea capotei motorului in interior. Cabina avea doua versiuni: cea scurta, cu doua locuri si doua usi si cea lunga, cu sapte locuri si patru usi versiunile militare includeau si una sau doua trape pe acoperis. Toate tipurile de cabina erau echipate cu sistem de incalzire cu motorina, care de asemenea iarna putea fi folosit pentruincalzirea motorului inainte de pornire. Alte dotari ce echipau vehiculele militare eru sistemul de umflare al rotilor care era controlat din cabina si putea regla presiunea fiecarei roti in parte si sistemul de presurizare a cutiei de viteze si a diferentialelor in cazul traversarii apelor. Modelul 8x8 avea abilitatea sa traverseze santuri de 1,4m latime si obstacole de pana la 0,6m inaltime, de asemenea putea rula pe pante cu inclinatie de 30 de grade. Putea traversa rauri de pana la 1,4m adancime. Viteza maxima era de 80km/h
· Modele mai importante au fost:
Tatra T813 "KOLOS" 8x8 – Transport militar greu
Tatra T813 Hauler 6x6 – Transport civil greu
Tatra T813 S1 8x8 – Basculanta
Tatra T813 Cab-chassis 8x8 – cu sasiu liber pentru a putea fi montate diferite instalatii in spate
Tatra T813 NT & NTH 4x4 – camion pentru transport
Sport: T-813 a devenit foarte pocuvant interzisr dupa caderea cortinei de fier in partea de vest ca un camion off road extrem participand la diferite competitii de trial ce au avut loc in Europa.
Modelul pe care l-am construit a participat la competitia de trial din Cehia in anul 2003. Echipajul a fost format din Tomáš Zást?ra pilot, Martin Puš copilot . Echipajul a participat la Clasa S5 (Ecartamentul rotilor 1751 mm sau mai mult, Ampatament 4800 mm sau mai mult cu patru sau mai multe axe) din pacate nu a avut un rezultat prea bun clasandu-se pe locul sase, adica penultimul in aceasta clasa.